Naturalne Spalacze Tłuszczu: TOP 12 najlepsze produkty na tłuszcz

Naturalne Spalacze Tłuszczu: TOP 12 najlepsze produkty na tłuszcz

Naturalne spalacze tłuszczu to rozwiązanie, które może wspomóc nas w walce ze zbyt dużą wagą ciała. Ich stosowanie oczywiście nie wystarczy do tego, aby szybko schudnąć, ale może zdecydowanie ułatwić nam ten proces. Jakie produkty powinniśmy dodać do naszej codziennej diety? I na który spalacz tłuszczu dla początkujących warto zwrócić szczególną uwagę?

Jeżeli chcesz pominąć wstęp i od razu przenieść się do pełnej listy spalaczy, kliknij tutaj.

Co to są naturalne spalacze tłuszczu?

Naturalne spalacze tkanki tłuszczowej to wszelkiego rodzaju suplementy, rośliny i pokarmy, które wspomagają proces pozbywania się nadmiaru tłuszczu z ciała. Możemy je uzyskać z natury, więc pozbawione są sztucznych środków chemicznych, które mogą negatywnie wpływać na organizm.

Ich działanie opiera się na różnorodnych mechanizmach. Między innymi mogą one zmniejszać wchłanianie tłuszczu, zwiększać ilość spalanych przez organizm kalorii poprzez przyspieszenie metabolizmu lub przyspieszać proces przetwarzania tłuszczu na energię.

Bardzo dużo osób interesuje się produktami tego typu. Oczywiście nie każdy z nich jest skuteczny, co za wszelką cenę starają nam się wcisnąć niektórzy producenci. Oczywiście istnieją bezpieczne spalacze tłuszczu, które wykazują obiecujące właściwości i w wielu przypadkach przynoszą dobre efekty.

Które naturalne spalacze tłuszczu warto więc wypróbować?

  1. Zielona herbata i jej ekstrakty
  2. Kwas linolowy CLA
  3. Tłuste ryby z dużą zawartością omega-3
  4. Olej MCT
  5. Kofeina (najlepiej skoncentrowana)
  6. Kurkuma
  7. Kapsaicyna
  8. Chrom
  9. Wapń
  10. Białko w proszku
  11. Rozpuszczalny błonnik
  12. Probiotyki

1. Zielona herbata

Jednym z produktów, na które powinniśmy zwrócić uwagę jest z pewnością skoncentrowana zielona herbata na spalanie tłuszczu. Od dawna uważana jest ona za bardzo obiecujący produkt, który może pomóc nam pozbyć się nadmiaru tłuszczu z ciała, ułatwiając tym samym proces odchudzania. Oprócz tego, jest ona po prostu bezpieczna dla zdrowia, więc można ją stosować praktycznie codziennie.

Ekstrakt z zielonej herbaty zwiększa utlenianie tłuszczu zarówno w spoczynku, jak i podczas ćwiczeń. Oznacza to, że dzięki niemu organizm spala więcej kalorii w trakcie spoczynku i wysiłku. W ten sposób zielona herbata przyspiesza metabolizm spoczynkowy, co w teorii oznacza, że podnosi się też nasz deficyt kaloryczny, bez jakiegokolwiek wysiłku z naszej strony [1].

Bardzo ważne są też katechiny zawarte w ekstrakcie z zielonej herbaty. Uznaje się, że substancje te mogą regulować poziomy hormonów i tym samym wpływać bezpośrednio na proces termogenezy, w wyniku którego organizm zaczyna spalać więcej kalorii, niż ich przyjmuje [2].

Ekstrakt z zielonej herbaty i jego wpływ na redukcję masy ciała były przedmiotem badań naukowych. Jego wyniki jasno pokazały, że po 12 tygodniach spadek masy ciała u uczestników stosujących ekstrakt z zielonej herbaty był znacznie większy, niż w grupie kontrolnej [3]. Wskazuje to więc na to, iż ten naturalny spalacz tłuszczu faktycznie działa i realnie oddziałuje na ludzi! Jest to niezwykle ważne, ponieważ nie wszystkie badania przeprowadzane są na ludzkim metabolizmie.

Spożywanie ok. 1 litra zielonej herbaty każdego dnia lub przyjmowanie suplementu zawierającego jej ekstrakt może pozytywnie wpływać na naszą ogólną kondycję zdrowotną. Oprócz tego jednak, uzupełnienie diety o ten składnik może również zwiększyć ilość spalanych przez organizm kalorii oraz polepszyć nasze samopoczucie.

2. Kwas linolowy CLA

Jest to kwas tłuszczowy pochodzenia zwierzęcego, który wykazuje wiele cennych właściwości wpływających pozytywnie na nasze zdrowie. Znajduje się on przede wszystkim w mięsie i produktach mlecznych, zwłaszcza pochodzących od zwierząt karmionych trawą.

Kwas linolowy CLA może wpływać na redukcję tkanki tłuszczowej oraz hamować odkładanie się tłuszczów. Zdaje się to potwierdzać badanie przeprowadzone na zwierzętach. Jego wyniki wskazują na to, że mechanizm jego działania może wpływać na zwiększenie się ilości specyficznych enzymów i białek, które biorą udział w rozkładzie tłuszczów oraz ich dystrybucji w organizmie.

Skuteczność przyjmowania suplementów zawierających kwas linolowy CLA poddano też badaniu na ludziach. Jego wyniki są bardzo obiecujące. Okazało się bowiem, że uczestnicy stosujący takie preparaty stracili o 1,33 kg więcej tkanki tłuszczowej niż osoby w grupie placebo [4].

Inne badanie z kolei wskazuje na możliwość długoterminowego stosowania kwasu CLA. Wydaje się, że organizm nie buduje tolerancji na ten kwas, dlatego przyjmowanie jego stałej dawki pozwala regularnie spalać tkankę tłuszczową [5].

Najlepiej jest stosować suplementy na spalanie tłuszczu zawierające CLA, gdyż pozwoli nam to ograniczyć koszty jego przyjmowania. Choć kwas ten znajduje się również w pożywieniu, mięso i produkty mleczne pochodzące od zwierząt hodowanych ekologicznie i karmionych trawą są dość drogie, a to właśnie w nich znajdują się odpowiednie dawki CLA.

3. Tłuste ryby

Większość tłustych ryb jest cennym źródłem kwasów omega-3. Między innymi dzięki temu poprawiają one wskaźnik insulinoodporności, która jest jednym z czynników podnoszących ryzyko otyłości. Regularne spożywanie takich ryb wydaje się poprawiać tempo zwykłego i spoczynkowego metabolizmu, przez co nasz organizm spala więcej kalorii i lepiej wykorzystuje zapasy energii z tłuszczu.

Ryby zawierają też dość duże ilości białka. Włączenie ich do naszego jadłospisu może zatem przekładać się na zmniejszanie ciągłego uczucia głodu i nadmiernego apetytu.

Badanie, którego przedmiotem były kwasy omega-3 i ich wpływ na metabolizm, dały bardzo obiecujące wyniki. Po 12 tygodniach jego przyjmowania spoczynkowy metabolizm wzrósł u uczestników o 14%, tempo utleniania tłuszczu o 19%, a beztłuszczowa masa ciała zwiększyła się o 4% [6]. Kwasy omega-3 stanowią budulec komórek naszego ciała i wpływają na jego funkcjonowanie. Mogą one między innymi uchronić nas przed rakiem i wspomagać pracę mózgu, serca i wzroku. Wzmacniają także nasze kości i wpływają pozytywnie na odporność organizmu.

Źródłem kwasów omega-3 są przede wszystkim tłuste ryby, takie jak:

  • śledzie;
  • łosoś;
  • makrela;
  • pstrąg.

Ten naturalny spalacz tkanki tłuszczowej można więc pozyskiwać z pożywienia, ale dostępne są też specjalne suplementy diety zawierające kwasy omega-3. Jest to nieco łatwiejszy i często również tańszy sposób suplementacji tego składnika.

4. Olej MCT

MCT to tłuszcze średniołańcuchowe, których źródeł jest nabiał, olej palmowy i przede wszystkim olej kokosowy. W jego przypadku tłuszcze MCT stanowią ponad 60% wszystkim znajdujących się w nim wartości odżywczych.

Nasz organizm przetwarza tłuszcze MCT w ketony, które przyspieszają metabolizm. Właśnie dzięki temu zwiększają ilość spalanych kalorii oraz co za tym idzie tłuszczu. MCT mogą być wykorzystywane przez ciało jako natychmiastowe źródło energii, przez co organizm przestaje gromadzić tłuszcz [7].

Co więcej, wykazano, że olej MCT wpływa też na wydzielanie i regulowanie poziomu dwóch hormonów: peptydu YY oraz leptyny. Odpowiadają one za zmniejszanie uczucia głodu, w efekcie czego nie towarzyszy nam nadmierny apetyt i zjadamy mniej kalorii w ciągu dnia. Natomiast to, że olej MCT może wspomagać naturalne spalanie tłuszczu zdają się potwierdzać badania. Wyniki jednego z nich wskazują na to, że suplementowanie MCT może zwiększyć dzienny wydatek energetyczny nawet o 179 kcal [8].

5. Kofeina

Kofeina to alkalodi, który znajduje się przede wszystkim w ziarnach kawy, kakaowca i w owocach guarany. Można ją przyjmować w najpopularniejszej wersji, jaką jest parzona kawa, ale kofeina jest też składnikiem wielu suplementów.

Badania wskazują na to, że u osób, które stosowały kofeinę odnotowano większą utratę wagi. Dostrzeżono również, iż może ona tłumić działanie leptyny, która odpowiada za uczucie głodu. Inne badania pokazało z kolei, że przyjmowanie kofeiny w dawce 100 mg zwiększa metabolizm spoczynkowy o ok. 3-4% w ciągu dwóch i pół godziny po jej spożyciu. Może ona także zwiększać dzienny wydatek energetyczny o 150 kcal [9].

Należy pamiętać, że ciało po jakimś czasie wytwarza tolerancję na kofeinę. Stosowanie jej dużych dawek może więc prowadzić do uzależnienia, ale także powodować bezsenność, rozstrój żołądka, wzrost ciśnienia krwi. U części osób z pojawiają się też drastyczne skoki energetyczne, których efektem jest duże zmęczenie, po tym jak kofeina przestaje działać.

6. Kurkuma

Kurkuma to podziemna część rośliny, która swoim wyglądem przypomina imbir. Jest ona niezwykle popularna w krajach azjatyckich i najczęściej wykorzystuje się ją w zmielonej postaci, jako przyprawę.

Kurkuma posiada właściwości antyoksydacyjne. Wydaje się, że właśnie dzięki nim tłumi specyficzne markery zapalne, co może skutkować redukcją tkanki tłuszczowej oraz ogólnej masy ciała. Jak wynika z badań, kurkuma może faktycznie wspomagać spalanie tłuszczu na brzuchu, biodrach i innych częściach ciała. Wyniki eksperymentów pokazały, że suplementowanie kurkumy zaowocowało zmniejszeniem się ilości tkanki tłuszczowej o 8%, a BMI spadło aż o 6,5%. Co więcej, u uczestników badania zmniejszył się też obwód bioder [10], [11].

Kurkuma to dobry, naturalny spalacz tłuszczu, ale najbezpieczniej jest go stosować krótkoterminowo, do ok. 8 tygodni. Przedawkowanie takiego suplementu może prowadzić do problemów z krzepnięciem krwi oraz z wchłanianiem żelaza przez organizm.

7. Kapsaicyna

Kapsaicyna to organiczny związek chemiczny, który występuje przede wszystkim w czerwonej papryce chili i odpowiada za jej ostry smak. Możemy zatem ją przyjmować w formie przyprawy lub suplementu. Przez wiele osób kapsaicyna jest uznawana za najlepszy naturalny spalacz tłuszczu.

Zastosowanie takiego naturalnego termogenika jak kapsaicyna nie tylko podnosi temperaturę ciała i zwiększa termogenezę. Zgodnie z wynikami badań zwiększa ona także dzienny wydatek energetyczny o ok. 58-69 kcal w zależności od poziomu BMI. Może się wydawać, że to niewiele, ale miesięcznie jest to ok. 1700 kcal, a więc tyle samo co dzień głodówki [12].

Kapsaicyna w dość delikatny sposób podrażnia żołądek i jelita. Dzięki temu może zmniejszyć apetyt i sprawić, że pokarm będzie trawiony wolniej [13].

Ale kapsaicyna wpływa też bezpośrednio na spalanie tkanki tłuszczowej. Badanie pokazało, że po 12 tygodniach jej przyjmowania tkanka tłuszczowa u uczestników zmniejszyła się niemal o 7%.

8. Chrom

Chrom to mikroelement, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Występuje on w spożywanej przez nas żywności. Głównie w kakao, drożdżach, produktach zbożowych, roślinach strączkowych czy mięsie. Można go również przyjmować w postaci suplementu diety. Chrom bierze udział w regulowaniu metabolizmu węglowodanów oraz lipidów. Wydaje się, że dzięki tej właściwości może on działać jak spalacz tłuszczu z brzucha i innych części ciała, intensyfikując ten proces [14].

Przy niedoborze chromu w organizmie glukoza nie jest prawidłowo wchłaniana przez komórki ciała. Krąży więc wówczas dłużej we krwi, co wzmaga wydzielanie insuliny przez trzustkę. To natomiast sprawia, że zaczynamy czuć większą potrzebę spożywania słodkich przekąsek, a nadmiar glukozy w końcu może zostać przekształcony w tłuszcze [14]. Tego błędnego koła można uniknąć, gdy zapewnimy naszemu ciału wystarczająco dużą dawkę chromu.

Wydaje się też, że suplementacja chromem może wpływać na ograniczenie nadmiernego łaknienia i uczucia głodu. Takie wnioski pozwala nam wysnuć badanie, które pokazało wpływ chromu na zbyt duży apetyt u osób z zaburzeniami depresyjnymi. Badanie zostało przeprowadzone właśnie w tej grupie, ponieważ są to osoby bardziej narażone na objadanie się.

9. Wapń

Wapń to główny składnik mineralny w ludzkim organizmie. Najlepszym źródłem wapnia jest żywność, zwłaszcza produkty mleczne i wędzone ryby, ale także sezam, rośliny strączkowe czy orzechy.

Są one uznawane za produkty spalające tłuszcz, gdyż wpływają na zwiększenie termogenezy. Powodują one spalanie większej ilości kalorii w spoczynku, co jest niezbędne dla wytworzenia odpowiedniej ilości ciepła dla utrzymania stałej temperatury ciała.

Jak pokazują wyniki badania produkty zawierające duże ilości wapnia mogą zostać uznane za naturalne spalacze tłuszczu z brzucha i pozostałych części ciała. W grupie uczestników stosujących wapń zauważono znaczną redukcję tkanki tłuszczowej właśnie z tułowia, ale także ogólny spadek masy ciała. Osoby z tej grupy zgubiły o ok. 2,2 kg więcej kilogramów niż uczestnicy z grupy placebo [15].

10. Białko w proszku

Białko w proszku, nazywane też odżywką białkową, to substancja będąca ekstraktem białkowym. W związku z tym, że białko jest podstawowym budulcem naszych mięśni, wykorzystuje się je w procesie budowania masy mięśniowej. Jak wiadomo, im więcej mięśni znajduje się w naszym ciele, tym szybszy jest metabolizm. Efekt ten powstaje ze względu na to, że organizm musi wytworzyć dla nich więcej energii.

Od dawna wiele osób stosuje białko na spalanie tłuszczu, również w skoncentrowanej formie. Warto bowiem pamiętać, że aż 25% spożywanego przez nas białka jest spalane podczas procesu przetwarzania pokarmu, w którym się ono znajduje [16]. W takim przypadku, z dostarczonych do organizmu 100 kcal, przyswaja on jedynie 75 kcal. Dodatkowo białko zwiększa również uczucie sytości po zjedzonym posiłku. Podnosi ono bowiem poziom hormonów odpowiadających za sygnalizowanie najedzenia, jednocześnie obniżając ilość greliny, czyli hormonu głodu.

Jedno z badań, których przedmiotem było białko, również dało bardzo obiecujące wyniki. Wskazują one bowiem, że przyjmowanie większej ilości białka wyraźnie wpływa na utlenianie tłuszczów, a to przekłada się na większą ilość spalanych kalorii [17].

Oczywiście można przyjmować białko w pokarmach, ale trudno może być nam utrzymać jego odpowiedni bilans. Bardzo pomocne okazuje się być w takim przypadku białko w proszku, dodawane np. do shake’ów. Należy jedynie pilnować, aby nie przekraczać ilości kalorii, które powinniśmy dziennie spożywać.

11. Błonnik rozpuszczalny

Pierwszy, błonnik nierozpuszczalny wpływa pozytywnie na pracę jelit, zapobiega zaparciom oraz zwiększa ilość wypróżnień. Błonnik rozpuszczalny natomiast między innymi wpływa na utrzymanie odpowiedniej ilości cukru we krwi, co niweluje łaknienie (zwłaszcza na słodycze), a także zwiększa uczucie sytości po zjedzonym posiłku.

Rozpuszczalny błonnik po zmieszaniu się z wodą tworzy w jelitach żelowatą substancję. To głównie ona sprawia, że czujemy sytość przez dłuższy czas po spożyciu pokarmu. Tym samym nie musimy sięgać po dodatkowe przekąski i przyjmujemy w ciągu dnia mniej kalorii. Błonnik pozwala też utrzymać odpowiedni poziom dobrych bakterii w jelitach, co sprawia, że działa on podobnie do probiotyku. Wówczas stymuluje on wytwarzanie krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, a te już bezpośrednio wpływają na wzrost tempa spalania tłuszczu i ograniczenie jego magazynowania w organizmie [18].

Wyniki badań również zdają się wskazywać na to, że błonnik to dobry spalacz kalorii i tłuszczu. Zwiększenie jego spożycia o 10 g wpłynęło na redukcję ryzyka odkładania się tłuszczu na brzuchu aż o 3,7% [19].

12. Probiotyki

Probiotyki to dobre bakterie znajdujące się w naszych jelitach, które wykazują cenne dla nas właściwości lecznicze. Możemy je przyjmować zarówno w pokarmach, które spożywamy, ale także w formie suplementów. Warto też pamiętać, że osoby o prawidłowej masie ciała i te z nadwagą lub otyłością mają różne bakterie jelitowe.

Jeśli chodzi o naturalne spalacze tłuszczu, suplementy na odchudzanie zawierające probiotyki działają na dwa sposoby. Po pierwsze probiotyki uwalniają hormon jelitowy GLP-1, który zwiększa uczucie sytości po jedzeniu. Po drugie, podnoszą one poziom białka ANGPTL4, który jak wykazano, ogranicza magazynowanie tłuszczu w ciele [20]. Co więcej, probiotyki zdają się też wpływać na przyswajanie przez organizm mniejszej ilości kalorii i ogólnie tłuszczu, przez co zostają one wydalone z kałem [21].

Należy też wspomnieć o tym, że probiotyki pomagają ponadto rozkładać błonnik. Między innymi dzięki nim jest on zamieniany na korzystne dla nas kwasy łańcuchowe, które przyspieszają tempo spalania tłuszczu.

Probiotyki to spalacze tłuszczu naturalne, co zdają się potwierdzać badania. Wyniki jednego z nich wskazują, że po 12 tygodniach spożywania bakterii Lactobacillus Gasseri zawartych w fermentowanym mleku, ilość tłuszczu z okolic brzucha zmniejszyła się średnio o 8,5% [22].

Trzeba jednak dodać, że w niektórych przypadkach suplementacja probiotyków może powodować problemy ze strony jelit. Z kolei ich odstawienie grozi wystąpieniem efektu jojo.

Czy przyjmowanie takich produktów naprawdę pozwoli mi schudnąć?

Wiele osób zastanawia się czy takie domowe spalacze tłuszczu i wszelkiego typu naturalne termogeniki mogą przynieść oczekiwane przez nas efekty. Trzeba jednak pamiętać, że ich stosowanie nie ma zastąpić typowych metod odchudzania, ale raczej je uzupełnić.

Regularnie spożywane suplementy czy zioła na spalanie tłuszczu z brzucha i innych części ciała pomogą spalić dodatkowe kalorie i tym samym przyspieszyć albo ułatwić nam odchudzanie. Aby jednak mogły one w pełni zadziałać powinniśmy przede wszystkim polegać na zrównoważonej diecie oraz wprowadzeniu aktywności fizycznej do naszego życia.

Czy naturalne spalacze tłuszczu są bezpieczne?

Wymienione w artykule produkty żywnościowe, ekstrakty albo zioła spalające tkankę tłuszczową pozyskiwane są z natury. Dlatego też są one uznawane za w pełni bezpieczne dla naszego organizmu.  Oczywiście nie oznacza to, że możemy zapomnieć o zdrowym rozsądku podczas ich stosowania. Każdy produkt, czy to ziołowy czy ulepszony sztucznymi dodatkami, powinien być stosowany z umiarem. Nie należy zatem przekraczać zalecanej dziennej dawki, ponieważ nie przyspieszy to rezultatów stosowania danej substancji, ale za to może nam zaszkodzić i wywołać nieprzyjemne skutki uboczne.

Wszelkie suplementy i naturalne tabletki na spalanie tkanki tłuszczowej są również bezpieczne. Zostały one bowiem stworzone na bazie wartościowych składników, bezpiecznych dla naszego zdrowia. Dlatego zawsze powinniśmy sprawdzać skład takich produktów. Pamiętajmy, że gdy chodzi o naturalne spalacze tłuszczu, ranking tego typu preparatów znaleziony nie powinien być dla nas jedynym wyznacznikiem podczas ich zakupu. Koniecznie musimy zaznajomić się z efektami działania zawartych w środku substancji. O czym, jak wierzymy, dostatecznie dużo nauczyliście się z naszego artykułu.

Podsumowanie

Pamiętajmy, że nie ma czegoś takiego jak magiczne suplementy na spalanie tłuszczu, dzięki którym w ciągu kilku dniu stracimy mnóstwo kilogramów. Proces odchudzania jest bowiem złożony i składa się z wielu elementów. Jeśli jednak chcielibyśmy go nieco przyspieszyć w bezpieczny sposób, zdecydowanie warto sięgnąć po wymienione w artykule spalacze i naturalne tabletki na spalanie tłuszczu. Dzięki nim rezultaty naszych starań mogą być nieco lepiej widoczne. Powinno nam to dać dodatkową motywację do dalszej walki o lepszą sylwetkę i zdrowie.

Źródła

Kliknij, aby rozwinąć listę źródeł i przypisów
  • [1] – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3649093/
  • [2] – https://academic.oup.com/ajcn/article/81/1/122/4607419
  • [3] – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1038/oby.2007.176
  • [4] – https://link.springer.com/article/10.1007/s00394-011-0253-9
  • [5] – https://academic.oup.com/ajcn/article/85/5/1203/4632999
  • [6] – https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0144828
  • [7] – https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900712003656
  • [8] – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8654328/
  • [9] – https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/49/1/44/4716276?redirectedFrom=fulltext
  • [10] – https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2019.00649/full
  • [11] – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26592847/
  • [12] – https://bmcobes.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40608-018-0197-1
  • [13] – https://www.purdue.edu/newsroom/research/2011/110425MattesPepper.html
  • [14] – https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955286311003044?via%3Dihub
  • [15] – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1038/oby.2004.67
  • [16] – https://nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/1743-7075-1-5
  • [17] – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25733634
  • [18] – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3735932/
  • [19] – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1038/oby.2011.171
  • [20] – https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0013087
  • [21] – https://lipidworld.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12944-015-0019-0
  • [22] – https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/effect-of-lactobacillus-gasseri-sbt2055-in-fermented-milk-on-abdominal-adiposity-in-adults-in-a-randomised-controlled-trial/304E3E2EE11E0D3D4F5D85E7046118A1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

seventeen + = 22