Jak się mierzyć przy odchudzaniu? Prawidłowy pomiar efektów

Jak się mierzyć przy odchudzaniu? Prawidłowy pomiar efektów

Pomiar ciała jest ważnym elementem odchudzania, ale nie każdy wie jak się mierzyć prawidłowo. Przecież należy to robić zarówno przed rozpoczęciem tego procesu, jak i w jego trakcie. Dzięki temu możemy bowiem sprawdzić, jakie efekty przynoszą nasze starania. Oto zatem najważniejsze wskazówki dotyczącego tego, w jaki sposób należy się mierzyć, aby miało to sens.

Nawigacja w artykule:

  1. Po co w ogóle mierzyć swoje ciało podczas odchudzania?
  2. O czym należy pamiętać przed wykonaniem jakichkolwiek pomiarów?
  3. Jak zmierzyć poszczególne części swojego ciała? Opisujemy każdy element po kolei
  4. W jaki sposób interpretować wykonane pomiary? Opis poszczególnych typów budowy ciała
  5. Jak często się mierzyć? Wcale nie trzeba tego robić codziennie

Po co wykonywać pomiar ciała?

Zawsze powinniśmy mierzyć wszystkie obwody ciała przed rozpoczęciem nowej diety lub wyzwania treningowego. Jest to najlepszy sposób na to, aby zmierzyć postępy jakie robimy w czasie i uzyskać ich realne, liczbowe potwierdzenie.

Co więcej, pomiary ciała mają przewagę nad ważeniem się, biorąc pod uwagę chociażby to, że nawet w ciągu jednego dnia mogą u nas następować spore wahania wagi. Różnica nawet kilku kilogramów może w tym przypadku wynikać z innego poziomu nawodnienia organizmu, zalegania niestrawionego jedzenia z poprzedniego dnia w jelitach czy też ze wzrostu masy mięśniowej. Oczywiście warto łączyć ze sobą ważenie się i regularne pomiary ciała. Ten drugi sposób pozwoli nam jednak również sprawdzić, w których częściach ciała tracimy najwięcej centymetrów, a nad którymi musimy jeszcze popracować.

O czym należy pamiętać przed wykonaniem pomiarów?

Zanim zaczniemy się mierzyć, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów. Przede wszystkim, aby pomiary były prawdziwe powinniśmy albo mierzyć się bez ubrań, na nagim ciele, albo w bardzo dopasowanej, ale nie uciskającej ciała bieliźnie lub odzieży.

Co więcej, musimy koniecznie zapisywać sobie na bieżąco wszystkie pomiary. Najlepiej jest przeznaczyć na to specjalny zeszyt lub notatkę w telefonie, w których będziemy wszystko skrupulatnie notować. Nie ma nic gorszego nic zapiski pomiarów z pamięci i w przybliżeniu. Oprócz pobranej miary wpisujemy też datę i godzinę oraz ewentualnie dodatkowe informacje, jak np. to, że poprzedniego dnia byliśmy na imprezie. Jest to wówczas sygnał, że mogą pojawić się jakieś wahania w pomiarach z tego powodu.

Najlepiej jest też wykonywać pomiary rano, na czczo, bez spożywania jakiegokolwiek posiłku i napoju. Unikniemy wówczas wzdęć czy efektu wypchania żołądka. Nie mierzmy też poszczególnych części ciała po treningu, gdyż wówczas jesteśmy odwodnieni, a mięśnie się napinają.

Jak zmierzyć poszczególne części ciała?

Pomiary najlepiej jest wykonywać najzwyklejszą taśmą krawiecką. Nie mierzmy się żadnym elastycznym centymetrem, gdyż wprowadzi to jedynie zamęt. W sprzedaży dostępne są też specjalne taśmy do pomiarów ciała, ale są one niemal identyczne, jak taśmy krawieckie, więc może być to zupełnie zbędny wydatek.

Zwłaszcza na początku odchudzania, gdy nie wiemy jeszcze dokładnie jak się zmierzyć prawidłowo, wykonajmy pomiary dwa, a nawet trzy razy i wyciągnijmy z nich średnią. Pozwoli to zmniejszyć ryzyko popełnienia błędu, który może wynikać z obsunięcia się taśmy. Jeśli sami nie czujemy się pewnie, zawsze możemy poprosić kogoś o pomoc. Pamiętajmy też, aby nie naciągać na siłę taśmy i nie ściskać jej wokół poszczególnych części ciała.

Jak mierzyć wybrane elementy ciała:

  1. Szyja
  2. Biust / Klatka piersiowa
  3. Biceps
  4. Talia
  5. Biodra
  6. Ramiona
  7. Uda
  8. Pas

Szyja

Dla niektórych osób problemem jest gruba szyja i chcą ją również zmierzyć przed odchudzaniem. Aby to zrobić musimy się wyprostować i rozluźnić mięśnie karku. Następnie układamy centymetr wokół najwęższego miejsca na szyi i prowadzimy go równolegle do podłoża.

Biust/Klatka piersiowa

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni mają często problem z tym, jak zmierzyć klatkę piersiową. Pomiaru dokonujemy w pozycji stojącej, bez napinania mięśni. Aby prawidłowo zmierzyć obwód biustu, czy też w przypadku panów obwód klatki piersiowej, należy owinąć taśmę krawiecką dookoła, na wysokości sutków. Pamiętajmy, aby taśma dobrze przylegała do ciała na całej długości, ale jednocześnie go nie ściskała. Przed tym jak mamy zamiar mierzyć klatkę piersiową i biust nie powinniśmy wciągać do płuc powietrza, by nie zakłamać wyniku.

Biceps

Kolejny punkt pomiaru dotyczy tego, jak mierzyć biceps. W tym przypadku ręka powinna być swobodnie opuszczona i wyprostowana, a sam mięsień ma być rozluźniony. U osób odchudzających się należy zmierzyć biceps mniej więcej na środku ramienia.

Talia

Bardzo często, zwłaszcza dla kobiet, obwód talii to jeden z najważniejszych pomiarów, gdyż chcemy, by była ona jak najwęższa. Zatem jak zmierzyć talię przy pomocy taśmy krawieckiej? Wiele osób ma w tym przypadku problem z umiejscowienie taśmy. Nie wiedzą one do końca gdzie mierzyć talię, aby otrzymać prawidłowy jej obwód. Najlepiej jest to robić w najwęższym miejscu, pomiędzy klatką piersiową a biodrami. Oczywiście nie można wciągać brzucha, mięśnie powinny być rozluźnione i pomiar sprawdzamy po swobodnym wydechu. Jeśli nie mamy wprawy i nie wiemy do końca jak mierzyć talię, poprośmy kogoś o pomoc, aby upewnić się, że taśma dobrze przylega do ciała, nie zwisa i jest prowadzona równolegle do podłoża.

Biodra

Kiedy chcemy zmierzyć obwód bioder, bardzo ważne jest to, by zrobić to w dobrym miejscu. Wiele osób popełnia bowiem błąd owijając centymetr wokół wystających kolców biodrowych. Zatem jak zmierzyć biodra? Taśmę krawiecką układamy w najszerszym miejscu pośladków i upewniamy się, że w żadnym punkcie się nie zsuwa. Oczywiście, tak jak w przypadku innych części ciała, gdy chodzi o biodra pomiar wykonujemy w pozycji stojącej, przy rozluźnionych mięśniach.

Ramiona

W sytuacji, gdy mamy zamiar również mierzyć ramiona, powinniśmy poprosić kogoś o pomoc. Ich szerokość mierzymy bowiem z tyłu, na plecach. Wykonując pomiar ramion centymetr umieszczamy w ich najszerszym miejscu i prowadzimy go równolegle do podłoża.

Uda

Mnóstwo osób uważa, że ma grube uda i to nad nimi chce przede wszystkim popracować. Najpierw musimy jednak sprawdzić ile centymetrów faktycznie mają. Zatem jak określić prawidłowy obwód uda? Aby to zrobić stoimy luźno i nie napinamy mięśni. Taśmę krawiecką owijamy wokół najszerszego miejsca uda, poniżej pośladków i pachwin. Pamiętajmy, by zawsze mierzyć to samo udo.

Pas

Dla wielu osób najtrudniejsze wydaje się być to, jak zmierzyć obwód pasa. Centymetr najlepiej jest ułożyć na wysokości pępka lub nieco poniżej, gdyż zazwyczaj to w tym miejscu obwód brzucha jest właśnie największy. Jeśli wydaje ci się, że wciąż nie wiesz jak mierzyć pas lub czy robisz to dobrze, możesz stanąć przy lustrze.

Warto też zrobić sobie zdjęcie!

Kiedy mamy problem z nadwagą i decydujemy się na odchudzanie bardzo często pesymistycznie podchodzimy do naszych możliwości. Wydaje nam się, że nasza praca nie daje żadnych rezultatów i zaczynamy tracić motywację. Dlatego warto zrobić sobie zdjęcie na początku tego procesu i na przykład po miesiącu porównać je z tym, jak wyglądamy aktualnie. Pamiętajmy, że kiedy spalamy tłuszcz i nabieramy masy mięśniowej, obwody poszczególnych części ciała mogą się nie zmieniać, a mimo to nasze ciało będzie wyglądać znacznie lepiej. Porównanie zdjęć może pomóc nam dostrzec faktyczne zmiany i stać się motywacją do dalszego działania.

Co mówią o Tobie wykonane pomiary? Krótko o kształtach i typach budowy ciała

Musimy też pamiętać, że w procesie chudnięcia bardzo ważny jest kształt ciała. Typy naszych sylwetek są różnorodne i charakteryzują je też różne proporcje czy rozmiary poszczególnych części ciała, niezależnie od tego czy mamy nadwagę czy nie.

Najczęściej występujące typy budowy ciała, zwłaszcza wśród kobiet, to:

  • prostokątny – w takiej sylwetce pomiar bioder i ramion zwykle dają bardzo podobne wyniki. Mają one bowiem taką samą szerokość. Wcięcie w talii jest bardzo słabo zarysowane, niemal niewidoczne. Uda są przedłużeniem linii bioder;
  • odwrócony trójkąt – charakterystyczne są tu szerokie ramiona i wąskie biodra. Kobieta o tej sylwetce zazwyczaj ma mały lub średni biust, brak widocznej talii i długie, zgrabne nogi;
  • gruszka – panie o tym typie sylwetki zwykle narzekają na grube biodra i uda. Są one znacznie szersze w stosunku do wąskich ramion oraz małego biustu;
  • klepsydra – w tym przypadku charakterystyczne są szerokie biodra i wydatny biust oraz wąska, mocno zaznaczona talia. Jest to sylwetka uznawana za najbardziej kobiecą.

Istnieje też inny podział budowy ciał, tym razem na podstawie somatypów, które z kolei są częściej stosowane, gdy mowa o mężczyznach. Są to:

  • ektomorfik – charakteryzuje ją znacznie niższy poziom tkanki tłuszczowej, mało masy mięśniowej, szczupłe ramiona oraz płaska klatka piersiowa. Często są to tzw. ‘chudzielce’, którym ciężko jest nabrać masy mięśniowej;
  • endomorfik – ma wysoki poziom tkanki tłuszczowej, często sporą masę mięśniową oraz tkankę tłuszczową na większej powierzchni ciała;
  • mezomorfik – ma niski poziom tkanki tłuszczowej, szerokie barki i wąską talię. Bardzo często przy tym kształcie ciała charakterystyczna jest spora masa mięśniowa.

Warto pamiętać, że rzadko jesteśmy idealnym przykładem określonego w tych kategoriach kształtu ciała. Większość z nas jest swoistą mieszanką poszczególnych typów.

Jak często się mierzyć?

Najlepiej jest się mierzyć raz w tygodniu, w wyznaczony przez siebie dzień, np. w weekend. Dzięki temu będziemy mogli na koniec miesiąca wyciągnąć średnią ze wszystkich pomiarów, co będzie najbardziej wiarygodnym wynikiem. Dla niektórych osób może być to jednak problematyczne, gdyż mierzenie się zajmuje nieco czasu, a czasem zwyczajnie nie mamy możliwości tego zrobić, bo jesteśmy na wyjeździe.

W takim przypadku zupełnym minimum jest zasada mierzenia się raz na 4 tygodnie. Najlepiej robić to zawsze o tej samej godzinie, czyli rano, będąc na czczo.

Niektórzy podkreślają, że nie warto ciągle monitorować swoich postępów, by nie popaść w swego rodzaju obsesję. Ale pamiętajmy, że proces odchudzania bywa długi i daje efekty stopniowo, przez co możemy ich długo nie zauważać. Dobrze jest zatem dokonywać pomiarów przynajmniej raz w miesiącu, gdyż ich wyniki mogą być dla nas doskonałą motywacją do dalszego działania.

Czy warto mierzyć rozmiary swojego ciała?

Regularne mierzenie poszczególnych partii swojego ciała jest niezwykle ważne przy odchudzaniu. Dzięki takim pomiarom możemy na bieżąco śledzić rezultaty, jakie daje zdrowa dieta, zwiększony wysiłek fizyczny oraz zmiana nawyków. Dostrzegając to, jak zmienia się nasze ciało, zyskujemy dodatkową energię, dzięki której w końcu osiągniemy wyznaczony sobie cel.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

62 − sixty one =