Jak pozbyć się wody z organizmu? Redukujemy nadmiar wody

Jak pozbyć się wody z organizmu

Problem związany z tym jak pozbyć się wody z organizmu dotyczy sporej grupy osób. Zbyt dużo wody w ciele to często objaw różnych chorób i zaburzeń hormonalnych, ale najczęściej jest to wynik źle zbilansowanej diety. Na szczęście istnieją jednak skuteczne sposoby na to, jak usunąć wodę z organizmu.

Jeżeli chcesz pominąć wstęp i od razu przenieść się pełnej listy sposobów, kliknij tutaj.

Sprawdzone 12 sposobów jak pozbyć się wody z organizmu

Woda stanowi aż ok. 60% masy naszego ciała i pełni kluczową rolę w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Trzeba jednak mieć świadomość tego, iż waży ona dość dużo. Dlatego też nadmierne gromadzenie wody w organizmie może stanowić przeszkodę w procesie odchudzania.

U osób, u których zatrzymanie wody w organizmie jest ciągłym problemem, wymaga to konsultacji z lekarzem. W większości przypadków jednak wahania bilansu wody w ciele są sporadyczne i zupełnie niegroźne. Ale kiedy dotyka nas nadmiar wody w organizmie objawy mogą po prostu irytować i przeszkadzać, gdy musimy się zmagać z opuchlizną nóg i dłoni oraz wzdęciami brzucha.

Przyczyny zatrzymywania wody w organizmie mogą być bardzo różnorodne. Często odpowiada za to między innymi zła dieta, alergie, antykoncepcja hormonalna, nieprawidłowa ilość przyjmowanych minerałów, czy nawet cykl miesiączkowy. Kobiety często zmagają się z tą dolegliwością przed okresem i w ciąży.

Istnieją jednak naturalne sposoby na to, jak się pozbyć wody z organizmu. Obejmują one przede wszystkim zmiany w diecie oraz wprowadzenie do swojej codziennej rutyny zdrowych nawyków, ale dostępne są też specjalne preparaty, które również mogą wspomóc ten proces.

12 sprawdzonych sposobów jak pozbyć się wody z organizmu:

  1. Zmniejsz spożycie soli w codziennych posiłkach
  2. Pij więcej wody (ten punkt zawsze wszystkich najbardziej zaskakuje)
  3. Wyklucz z diety pokarmy, na które możesz być nadwrażliwy
  4. Zwiększ ilość potasu w swojej diecie
  5. Popraw jakość swojego snu i zadbaj o jego higienę
  6. Odstaw produkty na bazie mleka
  7. Spróbuj właściwości niektórych ziół na nadmiar wody w organizmie
  8. Zwróć uwagę na relaks i ogranicz poziom stresu na co dzień
  9. Uprawiaj regularnie sport i pilnuj aktywności fizycznej
  10. Postaw na dodatkową kawę w ciągu dnia
  11. Spróbuj drenażu limfatycznego
  12. Wypróbuj tabletki na pozbycie się wody z organizmu

1. Zmniejsz spożycie soli w codziennych posiłkach

Sól, a właściwie zawarty w niej sód jest elektrolitem, który powinniśmy przyjmować każdego dnia. Nadmiar soli prowadzi jednak do zatrzymania płynów w komórce i wywołuje pragnienie, przez co zbieranie się wody w naszym ciele zostaje zwiększone. Dlatego jeśli chcemy wiedzieć jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, powinniśmy zacząć od ograniczenia ilości soli w naszej codziennej diecie, co oznacza również unikanie produktów wysokoprzetworzonych. Warto też doprawiać przygotowywane przez nas potrawy innymi przyprawami niż sól.

Pamiętajmy przy tym, że nie możemy też przesadzić w drugą stronę i zupełnie wyeliminować sól z naszej diety. Każdego dnia powinniśmy bowiem zjadać przynajmniej 500 mg sodu.

2. Pij więcej wody

Może się to wydawać dziwne, ale pijąc większe ilości wody również możemy ograniczyć nadmierne nagromadzenie wody w ciele. Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu retencja wody w organizmie zostaje bowiem zredukowana. Kiedy jesteśmy odwodnieni, nasze ciało dąży do homeostazy i zatrzymuje wodę, aby wyrównać poziom nawodnienia.

Wodę powinniśmy pić regularnie, a nie tylko wtedy, gdy odczuwamy pragnienie. Pomaga ona oczyścić organizm z toksyn i nadmiaru sodu, a do tego zmniejsza apetyt, co również wpływa na szybszą utratę wagi. Jest ona też niezwykle istotna dla prawidłowej pracy nerek i wątroby. Pomaga utrzymywać w nich otwarte naczynia krwionośne, przez co krew może łatwiej przez nie przepływać, dostarczając wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Woda wspomaga też usuwanie moczu przez nerki oraz poprawia pracę wątroby.

Kobiety powinny dziennie wypijać ok. 2,2 l wody, a mężczyźni ok. 3 litrów. Najlepsza dla nas jest czysta woda, ale jeśli nie przepadamy za jej smakiem możemy też spożywać herbatki ziołowe lub nawet wodę gazowaną.

3. Wyklucz z diety pokarmy, na które możesz być nadwrażliwy

Nadwrażliwość pokarmowa działa podobnie jak alergia, ale nie jest do końca tym samym. Najważniejsza różnica polega na tym, że objawy nadwrażliwości zaczynają się pojawiać z opóźnieniem, które może wynosić nawet kilka dni.

Kiedy nasz organizm jest nadwrażliwy na jakiś składnik spożywanych przez nas posiłków, wywołuje to reakcję zapalną. Stan zapalny natomiast sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie, gdyż powoduje wydzielanie się histaminy. Substancja ta prowadzi do powiększania się szczelin między komórkami naczyń włosowatych, dzięki czemu białe krwinki mogą swobodnie dotrzeć do ogniska zapalnego. Efektem ubocznym natomiast jest za dużo wody w organizmie.

Osoby, które podejrzewają, że ich problemem jest nadwrażliwość pokarmowa mogą wykonać profesjonalne testy w tym kierunku u lekarza. Zajmuje to jednak sporo czasu, dlatego niektórzy po prostu zaczynają wykluczać ze swojej diety najpopularniejsze alergeny (np. nabiał, gluten, orzechy) i sprawdzają, jak reaguje na to ich organizm.

4. Zwiększ ilość potasu w swojej diecie

Potas pomaga redukować ilość sodu w naszym organizmie, poprzez zwiększanie produkcji moczu, z którym jest on wydalany. Dlatego też należy spożywać od 3500 mg do 4700 mg potasu każdego dnia.

Dla osób, u których następuje zatrzymanie wody w organizmie tabletki zawierające potas lub suplementy w innej formie mogą być dobrym rozwiązaniem. Najłatwiej jednak jest włączyć do swojej diety produkty bogate w ten składnik, takie jak zielone banany, brokuły, szpinak czy ziemniaki.

5. Popraw jakość swojego snu i zadbaj o jego higienę

W sytuacji, gdy martwimy się tym, jak usunąć nadmiar wody z ciała, warto pochylić się nad jakością swojego snu. Jego brak lub mała ilość wpływa na zaburzenia poziomu potasu i wzmaga procesy zapalne rozwijające się w organizmie. Niedobór snu podnosi też poziom kortyzolu, który również sprzyja gromadzeniu się zbyt dużej ilości wody w ciele. Dobrej jakości odpoczynek nocą wspomaga detoksykację organizmu i reguluje nasz apetyt, co dodatkowo pomaga schudnąć.

Dlatego też powinniśmy spać nieprzerwanie przez nie mniej niż 7,5 godziny i nie więcej niż 9 godzin. Oczywiście warto też zadbać o komfort snu inwestując w dobry, wygodny materac.

6. Odstaw produkty na bazie mleka

Sporo osób cierpi na nadwrażliwość pokarmową na produkty mleczne. Z wiekiem nasz organizm traci zdolność do rozkładania i przetwarzania laktozy, przez co po spożyciu nabiału pojawiają się nieprzyjemne dolegliwości, takie jak wzdęcia brzucha. Co więcej, produkty mlecze zawierają w sobie dużo soli, czego doskonałym przykładem są sery. Bardzo często zdarza się więc, że po odstawieniu nabiału u wielu osób następuje duży spadek wagi.

Warto spróbować zrezygnować z produktów na bazie mleka i zastąpić je innymi. Mleko zwierzęce można na przykład zamienić na napój roślinny, a masło na awokado.

7. Spróbuj właściwości niektórych ziół

Doskonale wiemy, że istnieją zioła moczopędne na obrzęki, które działają jak diuretyki, czyli leki moczopędne. Nie zawsze zdajemy sobie jednak sprawę, że wspomagają one również wydalanie wody z organizmu. Odpowiednie zioła działają również przeciwzapalnie, co dodatkowo wspomaga cały proces. Często mogą one również przyspieszyć odchudzanie i są w stanie redukować poziom cukru we krwi. Dzięki temu obniża się też poziom insuliny, która wpływa na retencję sodu i zwiększa absorpcję wody w nerkach.

Popularne zioła na nadmiar wody to między innymi:

  • mniszek lekarski – wspiera pracę nerek, działa przeciwzapalnie, wspomaga odchudzanie. Jest to zioło popularne wśród kulturystów, gdyż przyspiesza usuwanie wody z organizmu przed zawodami;
  • czystek – ma działanie moczopędne i przeciwzapalne, wspomaga usuwanie nadmiaru toksyn z organizmu, sprzyja obniżeniu poziomu cukru we krwi;
  • skrzyp polny – wykazuje działanie moczopędne i wspomaga oczyszczanie nerek ze złogów;
  • jałowiec – stymuluje krążenie krwi i limfy, działa moczopędnie, wspomaga usuwanie nadmiaru wody i toksyn z organizmu;
  • pietruszka – ma właściwości przeciwzapalne i moczopędne, wspomaga pracę nerek.

8. Zwróć uwagę na relaks i ogranicz poziom stresu

Nadmiar stresu wzmaga wydzielanie kortyzolu, który z kolei podnosi poziom wazopresyny odpowiadającej za kontrolowanie bilansu wody w naszym ciele. Kiedy się stresujemy nadnercza zaczynają też wydzielać aldosteron. Zwiększa on wydzielanie potasu i jednocześnie wpływa na gromadzenie się sodu, a to sprawia, że zostaje zatrzymana woda w organizmie. Co więcej, stres przyczynia się bezpośrednio do odkładania się tłuszczu w ciele. Dlatego odpowiedni odpoczynek i wspomniany już sen pozytywnie wpływają na redukcję ilości wody w naszym organizmie.

Warto więc znaleźć swój własny, ulubiony sposób na odpoczynek. Może być to długi spacer na świeżym powietrzu, ćwiczenia na siłowni, zajęcia z jogi, czytanie czy aktywne spędzanie czasu z rodziną.

9. Uprawiaj regularnie sport i dbaj o aktywność fizyczną

Zatrzymanie zbyt dużej ilości płynów w ciele nie jest niczym przyjemnym. Dlatego jeśli szukamy sposobu na to jak pozbyć się wody z organizmu przez noc, aktywność fizyczna może być najlepszym rozwiązaniem. Podczas ćwiczeń można bowiem zgubić nawet 2 litry płynów i nie jest za to odpowiedzialne wyłącznie pocenie się. Jest to między innymi zasługa tego, że w trakcie wysiłku rozszerzają się nasze naczynia krwionośne i większa ilość płynów trafia do nerek, z których są wydalane. Co więcej, kiedy ćwiczymy ciało oddaje też część wody do mięśni, a do tego następuje redukcja poziomu cukru we krwi, co również ogranicza gromadzenie płynów w ciele. Oczywiście należy przy tym pamiętać, że regularna aktywność fizyczna ułatwia też redukcję stresu i wagi.

Warto więc ćwiczyć, najlepiej przynajmniej 150 minut w tygodniu. Świetnie sprawdzają się w tym przypadku ćwiczenia siłowe oraz cardio, takie jak chociażby 30 minutowy bieg.

Choć trening ma przyspieszyć usuwanie nadmiaru wody, ciągle musimy pamiętać o nawodnieniu. Podczas wysiłku należy więc wypijać odpowiednie ilości wody, aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować.

10. Postaw na dodatkową kawę

Czasem najprostsze rozwiązania okazują się być najlepszymi. Jeśli zatem interesują nas przede wszystkim domowe sposoby na zbicie wody zgromadzonej w naszym ciele, dobrym pomysłem może być też zwiększenie ilości wypijanej w ciągu dnia kawy. Wystarczy przypomnieć sobie, jak często musimy korzystać z toalety po spożyciu tego napoju.

Zawarta w kawie kofeina działa moczopędnie i zwiększa krótkotrwałą produkcję moczu oraz jego objętość. Kofeina posiada też właściwości łagodzące stany zapalne. Blokuje ona działanie adenozyny, co jest jednoznaczne z blokowaniem cząsteczek zapalnych w naszym ciele. Kofeina jest też w krótkim czasie wydalana z organizmu i nie kumuluje się w nim, a do tego przyspiesza termogenezę, przez co nasze ciało wytwarza więcej ciepła i mocniej się poci.

Jak z wszystkim innym nie powinniśmy jednak przesadzać z ilością kofeiny. Jeśli będziemy wypijać zbyt dużo kawy każdego dnia, efekt może być odwrotny od zamierzonego.

11. Spróbuj drenażu limfatycznego

Drenaż lub po prostu masaż limfatyczny to zabieg, którego celem jest usprawnienie przepływu krwi i limfy w naczyniach krwionośnych. Dzięki niemu można zredukować obrzęki, ból i nawet cellulit.

Zastój limfy może mieć wiele przyczyn, takich jak uszkodzenie naczyń krwionośnych, brak odpowiedniej ilości ruchu na co dzień, czy nieprawidłowa dieta. Wówczas zauważyć można niepokojące obrzęki spowodowane zastojem limfy, które najczęściej powstają w okolicy kostek i stóp.

Krążąca po naszym ciele limfa między innymi zbiera dostające się do niego toksyny oraz nadmiar płynów. Dlatego celem masażu limfatycznego jest wsparcie działania układu limfatycznego, tak by limfa mogła swobodnie przepływać przez całe ciało. Zabieg tego typu może więc skutecznie zniwelować dokuczliwe obrzęki.

Oprócz profesjonalnych zabiegów, sami również możemy wspomóc nasz układ limfatyczny. Ważna jest w tym przypadku między innymi regularna aktywność fizyczna, ale także unoszenie nóg, aby wspomóc grawitację i ich masowanie. Warto też brać chłodny prysznic, aby usprawnić przepływ limfy.

12. Wypróbuj tabletki na pozbycie się wody z organizmu

Kiedy nadmiar płynów w ciele jest dokuczliwy, szukamy szybkich rozwiązań. W sytuacji więc, gdy zastanawiamy się nad tym, jak pozbyć się wody z organizmu, tabletki często są pierwszym co przychodzi nam na myśl. Oczywiście warto rozważyć takie rozwiązanie i wypróbować preparaty, które stosowane są w celu regulacji retencji wody w ciele.

Nie każdy jednak wie, jakie preparaty zastosować. Jeśli naszym problemem jest zatrzymanie wody w organizmie leki moczopędne mogą okazać się pomocne. Nie muszą być to nawet tabletki na receptę, aby przyniosły oczekiwane efekty. Każdy tego typu lek na nadmiar wody w organizmie przede wszystkim wspomaga jej usuwanie przez nerki. W ten sposób możemy też pozbyć się zbyt dużej ilości soli z naszego ciała. Dodatkowo, tabletki na nadmiar wody w organizmie pozwalają też obniżyć wysokie ciśnienie krwi.

W tej sytuacji, wiele osób woli jednak sięgnąć po dobrej jakości suplement. Co prawda nie jest to żaden skomplikowany lek na pozbycie się wody z organizmu, ale preparaty zawierające potas i magnez mogą uzupełnić ich braki i wspomóc proces usuwania nadmiaru wody z naszego ciała.

Tak jak w przypadku jakichkolwiek innych leków, tak w sytuacji, gdy zwalczamy nadmiar wody w organizmie, tabletki należy przyjmować rozważnie. Nie wolno nam przesadzać z ich ilością i częstotliwością spożywania, bo w rezultacie możemy odwodnić organizm.

Jak rozpoznać nadmiar wody w organizmie? Objawy zatrzymania wody zaczynają się niepozornie, później jest tylko gorzej

Zatrzymywanie wody w organizmie i jego swego rodzaju przewodnienie mogą początkowo nie dawać mocnych objawów. Dolegliwości z tym związane są dość subtelne i narastają stopniowo, gdy w żaden sposób nie reagujemy. Dlatego tak ważne jest to, aby bacznie obserwować swoje ciało.

Gdy nasze problemy z nadmiarem wody w organizmie dopiero się zaczynają, możemy zauważyć u siebie takie objawy jak:

  • wzdęcia w okolicy brzucha;
  • obrzęk w okolicy kostek i stóp;
  • opuchlizna w różnych miejscach ciała;
  • wgłębienia na skórze (jak podczas kąpieli);
  • trudności z odchudzaniem lub niewyjaśniony przyrost masy ciała w krótkim czasie.

Jeśli w porę nie zaczniemy działać, aby szybko pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, objawy mogą stać się znacznie poważniejsze. Związane jest to przede wszystkim z zaburzeniem poziomu sodu w osoczu krwi. Dolegliwości, które mogą świadczyć o zatrzymaniu wody w organizmie na tym etapie to:

  • wahania samopoczucia i stanu psychicznego (np. dezorientacja, zmieszanie );
  • podwyższona temperatura ciała;
  • drgawki;
  • nadmierne osłabienie mięśni i ich skurcze;
  • hipertermia.

Czy zatrzymanie wody w organizmie jest niebezpieczne?

Sporadyczne zatrzymanie wody u kobiet i u mężczyzn nie jest groźne, choć może znacząco utrudniać odchudzanie. Utrzymujący się nadmiar wody w organizmie może być natomiast objawem poważniejszej choroby, np. niewydolności nerek lub serca czy marskości wątroby. W takiej sytuacji należy skonsultować się z lekarzem, który pomoże ustalić przyczynę problemu.

Jak zapobiegać problemom w przyszłości?

Zatrzymanie wody jest dolegliwością, której można uniknąć. Wystarczy tylko nieco o siebie zadbać i trzymać się pewnych prostych zasad.

Jeśli nie chcesz mieć problemów z nadmiarem wody w organizmie:

  • pilnuj tego co jesz – wybieraj produkty niskoprzetworzone, spożywaj mniej soli i więcej potasu. Warto też ograniczyć węgle, które wiążą wodę w naszym ciele;
  • konsultuj przyjmowane leki z lekarzem – należy zawsze informować lekarza o przyjmowanych przez nas lekach, zwłaszcza tych na receptę. Warto też dopytywać specjalistę o skutki uboczne działania poszczególnych preparatów;
  • badaj się regularnie – profilaktyka pod kątem wszelkich dolegliwości, na przykład w postaci podstawowych badań krwi i moczu raz w roku powinna wystarczyć. Należy je wykonywać nawet, gdy nie mamy żadnych niepokojących objawów;
  • ruszaj się więcej – ruch to zdrowie również w przypadku zatrzymywania wody w organizmie. Ruszajmy się więc nie tylko uprawiając sport, ale również ogólnie w ciągu dnia wybierajmy np. spacer zamiast jazdy samochodem.

Podsumowanie

Zatrzymywanie się wody w naszym ciele nie jest szczególnie groźne, ale może być uciążliwe. Warto więc powalczyć z tym problemem, zwłaszcza, że pozbycie się wody z organizmu nie musi być trudne. Tak naprawdę wystarczy nieco o siebie zadbać i zwracać uwagę na nasze nawyki, aby osiągnąć świetne rezultaty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

two + = eight